TGOG YBos og UBFos

av Jens Møller @, 25/6 2011, 02:04 (4693 dagar sedan)

Findes der nogle af de svenske besøgende på denne side, som har farvebilleder af de skinnebusser og styrevogne, som TGOJ anskaffede i 1951 og hvoraf 3 motorvogne og 4 styrevogne fra 1963 og frem blev solgt til OHJ/HTJ i Danmark?

Det jeg er specielt interesseret i er, hvordan de farvemæssigt så ud ved leveringen i 1951 og jeg mener at have set, at de i deres levetid hos TGOJ blev opmalet i en lidt anderledes farvesammensætning.

Een af motorvognene, YBos 54, blev solgt til Alexandria, hvor den i en årrække fungerede som inspektionsvogn. Er det urealistisk at spørge, om nogen har billeder af denne motorvogn i Alexandria?

Venlig hilsen
Jens Møller

TGOG YBos og UBFos

av Jens Møller @, 26/6 2011, 03:33 (4692 dagar sedan) @ Jens Møller

Nu vi er ved Alexandria, blev der vist også solgt et antal Y6`ere fra en svensk privatbane til Alexandria. Findes der evt. billeder af disse køretøjer i deres nye hjemland? Mit ønske er nok urealistisk, men hvis, såfremt, ifald osv.!

Venlig hilsen
Jens Møller

TGOG YBos og UBFos

av Niels Munch, 27/6 2011, 13:30 (4691 dagar sedan) @ Jens Møller

LAMCO (Liberian American Swedish Minerals Company) i Liberia overtog nogle svenske YBo6 skinnebusser fra Göteborg-Särö Järnväg (GSJ), som lukkede i midten af tresserne. (Diesel-mekanisk, Scania Vabis D815 motor, Wilson R11B transmission).

Billedlink: http://www.thejll.com/yekepa/GIFandJPGs/train_75pct.gif .

Andre typer af svenske skinnebusser skulle også være havnet ved LAMCO.

Vore svenske venner ved givet mere om dette emne?

M.v.h.
Niels

TGOJ YBos og UBFos

av Niels Munch, 28/6 2011, 08:54 (4690 dagar sedan) @ Jens Møller

Een af motorvognene, YBos 54, blev solgt til Alexandria, hvor den i en årrække fungerede som inspektionsvogn. Er det urealistisk at spørge, om nogen har billeder af denne motorvogn i Alexandria?

TGOJ YBos 54 blev, ligesom de andetsteds nævnte Särö-skinnebusser, solgt til LAMCO i Liberia, se nederst i denne artikel: http://www.scanrailsoc.org.uk/sweden.html .

En oversigt over svensk materiel ved LAMCO blev bragt i en tråd i Järnvägshistorisk Forum, jeg citeter derfra:

"Det fanns många svenska fordon som trafikerade banan.

1 motorvagn från TGOJ (YBos)
5 motorvagnar från GSJ (YBo6)
2 Rälsbussläp från GSJ (UBoy)
1 Motorvagn från SJ (YBo6)
4 Lastdressiner (Fd HC bussar)
3 Lokomotorer från KVAB (Z43)
1 Personvagn (trävagn) från TGOJ (Bo nr 44). Detta var banans enda personvagn.
+ Några dressiner tillverkade av Kalmar

Uppgifterna kommer från "Spår" 1996."

Z43-lokomotorerne blev leveret fabriksnye.

Mon ikke, vi kan udelade Alexandria?

M.v.h.
Niels

TGOJ YBos og UBFos

av Jens Møller @, 29/6 2011, 01:27 (4689 dagar sedan) @ Niels Munch

God aften!
Jeg undskylder med Alexandria; det var jo der mange danske spotvogne havnede. Jeg har nok blandet Alexandria med Liberia for mange år siden. I øvrigt tak for dine altid meget professionelle svar på både den danske og svenske side.

Venlig hilsen

Jens Møller


PS. Men interessant kunne det alligevel være at se billeder fra de svenske køretøjers liv og levned i Liberia, men det må vi have til gode.

TGOJ YBos og UBFos

av Niels Munch, 1/7 2011, 10:39 (4687 dagar sedan) @ Jens Møller
Redigerad av Niels Munch, 1/7 2011, 10:48

Det jeg er specielt interesseret i er, hvordan de farvemæssigt så ud ved leveringen i 1951 og jeg mener at have set, at de i deres levetid hos TGOJ blev opmalet i en lidt anderledes farvesammensætning.

Hej igen, Jens

Med farvebilleder kan jeg ikke hjælpe dig, men på dette link:

http://www.historiskt.nu/normalsp/tgoj/tgoj_rullande_motorvagnar.html

kan du se designet på Hilding Carlsson-skinnebusserne fra 1951.

På Jernbanen.dk havde vi en tråd om OHJ Cs 229, der i nogen tid kørte rundt i det serere TGOJ-design, og illustreret med et farvebillede ved Erik Søfelde:

http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=4173 .

Selv kan jeg kun bidrage med disse 2 fotos:

[image]

OHJ Cs 229 i Holbæk, 01.07.1963 (nm).

[image]

OHJ Cs 229 i Holbæk, 29.02.1965 (nm).

V.h.
Niels

P.S. Tak for de pæne ord!

TGOJ YBos og UBFos

av Jens Møller @, 2/7 2011, 04:05 (4686 dagar sedan) @ Niels Munch

Jeg mener også at kunne huske, at netop Cs 229 engang i 70`erne blev udstyret med nogle fine flyverstole som den eneste af de fire tidligere TGOJ styrevogne. Ihvertfald var såvel de "små" svenskere som de større Y 6`ere en klar forbedring i forhold til Scandia skinnebusserne, men det gik jo allerede fra 1963 op for de fleste.

Venlig hilsen
Jens Møller

SJ V3 14

Järnvägsböcker

Järnvägsminnen 4. Minnen från Malmbanan

Järnvägsminnen 4. Minnen från Malmbanan
Pris 204 kr.

Läs mer

Jag vill lägga till följande på denna sida: