LKAB köper världens starkaste lok

av Johan PB, fredag, april 29, 2011, 09:03 (3142 dagar sedan)

LKAB köper världens starkaste lok

LKAB:s styrelse har beslutat att investera i fyra nya dubbla IORE-lok från leverantören Bombardier. Lokaffären ingår som en viktig del av en miljardinvestering i LKABs logistik.

– Investeringen är strategisk i LKAB:s utvecklingsplan och ökar tågkapaciteten för malmtransporter till 40 miljoner ton per år. Ökad kapacitet på Malmbanan är avgörande för förverkligandet av LKAB:s planer på tre nya gruvor och en ökad leveranskapacitet med 35 procent till år 2015, säger LKAB:s vd Lars-Eric Aaro i en kommentar.

LKAB har idag 13 av världens starkaste lok och ökar nu antalet till 17 lok. IORE-loken är designade för extremt tunga tågtransporter. LKAB:s malmtåg består av 68 malmvagnar med en lastkapacitet på 100 ton per styck. Varje tåg fraktar 6 800 ton järnmalmsprodukter och är 750 meter långa. Malmtransporterna går från LKAB:s gruvorter i Malmberget, Svappavaara och Kiruna till LKAB:s malmhamnar i Narvik respektive Luleå samt till SSAB:s anläggningar i Luleå.

– Malmtransporterna sker dygnet runt året runt i ett extremt arktiskt klimat med stora temperaturskillnader och vädervariationer. De har hittills visat sig vara driftsäkra. När tågtrafiken i södra Sverige stått stilla under vintertrafiken har våra malmtåg rullat planenligt, säger Jan Olovsson, projektledare.

– Investeringen ger oss en transportkapacitet på 20 dagliga tåg mot dagens 15 tåg på Malmbanan, säger Göran Heikkilä, logistikchef i LKAB

De aktuella loken är med en dragkraft på 1200 kN världens starkaste lok. Effekten är 10 800 kW, eller cirka 15 000 hk.
IORE-loken har inbyggd energiåtermatning. Med hjälp av så kallade asynkronmotorer omvandlas rörelseenergi till elkraft när tågen motorbromsar. IORE-loken ger tillbaka cirka 25 procent av den energi som förbrukas under varje transport

Maskinentreprenören - Fredag 29. april

LKAB köper världens starkaste lok

av Svante Andersson @, söndag, maj 01, 2011, 22:26 (3140 dagar sedan) @ Johan PB

Ja, världens starkaste i Sverige... inte mer.

Den dragkraft som anges är startdragkraften för TVÅ lokenheter och plockar man då fram ett par klena lok från USA nämligen de nu ganska ålderstigna GE Dash9-44CW så är de med sina 631,6 kN per enhet faktiskt starkare. Och det med en dieselmotor på bara 3280 kW!

SA

LKAB köper världens starkaste lok

av Jan Kärrbäck, onsdag, juni 15, 2011, 20:29 (3095 dagar sedan) @ Svante Andersson

Ja, världens starkaste i Sverige... inte mer.

Den dragkraft som anges är startdragkraften för TVÅ lokenheter och plockar man då fram ett par klena lok från USA nämligen de nu ganska ålderstigna GE Dash9-44CW så är de med sina 631,6 kN per enhet faktiskt starkare. Och det med en dieselmotor på bara 3280 kW!

SA

Fast om man nu ska vara riktigt petig så behövs det två separata enheter GE Dash9-44CW som sammankopplas (multas) för att bli starkare än en enhet IORE. En IORE enhet är uppdelad i två halvor. Halvorna körs inte var för sig. En enhet IORE har startkraft 1200 kN och en enhet GE Dash9-44CW har en startkraft 631,6 kN.

[image]

Jag vill lägga till följande på denna sida:







Copyright © 2019 Svenska-lok.se - Ansvarig utgivare: Webmaster Tommy Nilsson - Kontakta redaktionen