Skånske rariteter (4 fotos)

av Niels Munch, 20/7 2017, 10:13 (2443 dagar sedan)

Under en tur rundt i Skåne dukkede bl.a. dette materiel op:

[image]

[image]
SkJ trolje i S:t Olof 17.07.2017 (nm).

Rammekonstruktionen peger på en ex Bjurström lokomotor, og et opslag i SJK Småbaneavdelnings bog om "Bjurström Lokomotorer" (ISBN 91-85098-62-0, 1989) afslører følgende: "Bjurström f.nr. 81 (Type 8), lev. 15.08.1930 till Svenska Sockerfabriks AB, Arlöv, afställt 1979 och 1980 sålt som skrot til Klangs Skrot i Smedstorp. Derifrån sålt 1981 till Föreningen Skånska Järnvägar i Brösarp. Hytt och huvar är numera borttagna, men ram, hjul och motor finns kvar och utgör numera banavdelningstrallan "Hulkan".


[image]

[image]
SJ N3 1598 hos mfÖSJ på Kristianstad Södra 17.07.2017 (nm).

Lokomotivet er ex Ystad–Eslövs Järnvägs nr. 2.


Bedste hilsener
Niels

Skånske rariteter (4 nye fotos)

av Niels Munch, 23/7 2017, 12:09 (2440 dagar sedan) @ Niels Munch
Redigerad av Niels Munch, 23/7 2017, 13:05

I St:Olof stödte vi også på denne nydeligt blåmalede Z43:

[image]

[image]

[image]
St:Olof 17.07.2017 (nm).

Hvis identifikationsskiltet står til troende, er der tale om byggenr. 187 fra Kockums Mekaniska Verkstad, lev. 1952 til Malmö-Limhamns Järnväg (MLJ) som Z4 nr. 10:

[image]
MLJ Z4-10 utanför lokstallet i Limhamn, 4. juli 1967, foto Erik Person. Samlingsportalen.se - Bildnummer: Jvm.KDAJ07134:

Jf. Tommy's oversigt solgtes lokomotoren 1994 til SRS Spårteknik, Ystad, og blev "Skrotat ca. 2007".

IndustriBaneFöreningen har den registreret således:

KMW 187/1952 dh SV 160 MLJ Z4 10, 1994 SRS Spårteknik, Ystad, 2003 kvar, c2008 Hörbys JM Entreprenad AB, Lyby, 2013 kvar avställt.

Og i St:Olof står den nu, tilsyneladende i god stand; men den ikke figurerer ikke på Skånska Järnvägars materieloversigt.


Bedste hilsener
Niels

Skånske rariteter (endnu 1 lokomotor, 2 fotos)

av Niels Munch, 23/7 2017, 15:24 (2440 dagar sedan) @ Niels Munch

Hos Skånska Järnvägar (SkJ) endnu en lokomotor, jeg ikke finder på SkJs materielliste:

[image]

[image]
Lokomotor Z43 "type 2", ex SJ Z43 334 i Brösarp 16.07.2017 (nm).

Tillverkat av Kockums Mekaniska Verkstads Aktiebolag, Malmö, Sverige i 1954. Tillverkningsnr. 242.

Hvornår den er kommet videre fra Balfour Beatty og havnet hos SkJ i Brösarp, ved jeg ikke. Bemærk, at nummeret på førerhuset "98 74 8430242-5" afspejler fabrikationsnummeret, og ikke SJs nummer.

Om Z4/Z43/Z49 lokomotorerne, se f.eks. http://www.jarnvag.net/lokguide/z43 .


Bedste hilsener
Niels

Skånske rariteter (+2 lokomotorer, 2 fotos)

av Niels Munch, 23/7 2017, 16:17 (2440 dagar sedan) @ Niels Munch

Her endelig to Z49-lokomotorer, som også kan findes på Skånska Järnvägars materielliste:

[image]
Ex SJ Z49 109 i Brösarp 17.07.2017 (nm).

Tillverkat av Kockums Mekaniska Verkstads Aktiebolag, Malmö, Sverige i 1941. Tillverkningsnr. 127.


[image]
Ex SJ Z49 112 i Brösarp 16.07.2017 (nm).

Tillverkat av Kockums Mekaniska Verkstads Aktiebolag, Malmö, Sverige i 1941. Tillverkningsnr. 130.


Bedste hilsener
Niels

Skånske rariteter (nok en Z49 lokomotor .....)

av Niels Munch, 10/9 2017, 13:41 (2391 dagar sedan) @ Niels Munch
Redigerad av Niels Munch, 10/9 2017, 13:57

..... som ikke er hel mere, men som JB-P påtraf under sit tidligere besøg:

[image]
SkJ SJ Z49 127 i Brösarp 16.05.1977 (foto: JB-P).

Tillverkat av Kalmar Verkstad AB, Kalmar, Sverige i 1942. Tillverkningsnr. 55.

Lokomotoren anvendt til reservedele.


M.v.h.
Niels

Hectorrail

Järnvägsböcker

På jakt efter ånglok

På jakt efter ånglok
Pris 209 kr.

Läs mer

Jag vill lägga till följande på denna sida: