Bjärnum - Ds lok och person- och godsvagnar skrotas

av Svend Poulsen @, Köpenhamn, 7/6 2011, 14:21 (4705 dagar sedan)

Var just i Bjärnum 5 juni. Strax intill stationen i Bjärnum på en industri har i flera år varit ett järnvägnsspår med ett ellok litra Ds 429 och två personvagnar. Det fanns även lite godsvagnar och en postvagn.

Allt håller just på att försvinna. Stena klipper sönder lok och vagnar till skrot.

Finns Mf Hässleholm-Markaryds Jvg fortfarande? De står som ägare men jag hittar ingen information föreningen.

Att lok och vagnar försvinner är kanske i samband med att det skall byggas mötesspår i Bjärnum för att starte Påga-tåg trafik 2013.

Har andre uppgifter om lok och vagnar?

Med vänliga hälsningar
Svend, Köpenhamn

Bjärnum - Ds lok och person- och godsvagnar skrotas

av QZGBT5, Gustavsberg, Sverige, 7/6 2011, 16:34 (4704 dagar sedan) @ Svend Poulsen
Redigerad av QZGBT5, 7/6 2011, 16:40

Var just i Bjärnum 5 juni. Strax intill stationen i Bjärnum på en industri har i flera år varit ett järnvägnsspår med ett ellok litra Ds 429 och två personvagnar. Det fanns även lite godsvagnar och en postvagn.

Allt håller just på att försvinna. Stena klipper sönder lok och vagnar till skrot.

Finns Mf Hässleholm-Markaryds Jvg fortfarande? De står som ägare men jag hittar ingen information föreningen.

Att lok och vagnar försvinner är kanske i samband med att det skall byggas mötesspår i Bjärnum för att starte Påga-tåg trafik 2013.

Nej, ägaren har avlidit.

Sveriges Järnvägsmuseum och några museiföreningar har varit där och hämtat användbara delar.

Elloket levererades 1936 som Ds 429, men har därefter omlittrerats i samband med ombyggnader. Det har haft följande littera: Ds, Dk, Du och Du2. Det hade alltså littera Du2 när det skrotades.


/Bengt Österdahl

Bjärnum - Ds lok och person- och godsvagnar skrotas

av Svend Poulsen @, Köpenhamn, 7/6 2011, 16:54 (4704 dagar sedan) @ QZGBT5

Var just i Bjärnum 5 juni. Strax intill stationen i Bjärnum på en industri har i flera år varit ett järnvägnsspår med ett ellok litra Ds 429 och två personvagnar. Det fanns även lite godsvagnar och en postvagn.

Allt håller just på att försvinna. Stena klipper sönder lok och vagnar till skrot.

Finns Mf Hässleholm-Markaryds Jvg fortfarande? De står som ägare men jag hittar ingen information föreningen.

Att lok och vagnar försvinner är kanske i samband med att det skall byggas mötesspår i Bjärnum för att starte Påga-tåg trafik 2013.


Nej, ägaren har avlidit.

Sveriges Järnvägsmuseum och några museiföreningar har varit där och hämtat användbara delar.

Elloket levererades 1936 som Ds 429, men har därefter omlittrerats i samband med ombyggnader. Det har haft följande littera: Ds, Dk, Du och Du2. Det hade alltså littera Du2 när det skrotades.


/Bengt Österdahl

Trevligt att Sveriges Järnvägsmuseum och museiföreningar har haft möjlighet att hämta användbara delar. Det fanns även en del som skulle till Euromaint då jag var på platsen. Nyttan av Ds 429 ville vara liten om man skulle försöka få den funka åter. Enligt lokala har det redan varit stölder av koppar-delar, skyltar och andra värden.

Nu är det då bara att vänta på att det byggs mötesspår i Bjärnum och att det åter blir persontrafik på stationen. Det är med andra ord inte en järnvägsmiljö som dör, men en miljö som kommer växa fram på ny.

/Svend Poulsen

Jag vill lägga till följande på denna sida: