Stora lok....

av Kent A, Mariefred, 12/5 2011, 16:52 (4705 dagar sedan)

Over there har ju sedan länge pågått en ibland upprörd diskussion om vilket ånglok som är störst... Alla mäter på sitt sätt, vissa kommer fram till att UP 4000 är störst, andra anser att Chesapeake & Ohios Allegheny är större och om man mäter på ett tredje sätt så kommer man fram till att svaret är Norfolk & Westerns Y6b. Sansade bedömare tycks dock vara överens om att eftersom det nästan uteslutande rör sig om lok för tunga godståg (malm, kol e.d) så bör rätt sätt vara att mäta i Tonkilometer / timme.
Med det sättet att mäta vilket är det kraftigaste (och därmed största) ånglok som har använts i reguljär trafik i Sverige.
När introducerades och avvecklades det?

Stora lok....

av Tommy Nilsson @, Ringsted, 13/5 2011, 14:01 (4704 dagar sedan) @ Kent A

Over there har ju sedan länge pågått en ibland upprörd diskussion om vilket ånglok som är störst... Alla mäter på sitt sätt, vissa kommer fram till att UP 4000 är störst, andra anser att Chesapeake & Ohios Allegheny är större och om man mäter på ett tredje sätt så kommer man fram till att svaret är Norfolk & Westerns Y6b. Sansade bedömare tycks dock vara överens om att eftersom det nästan uteslutande rör sig om lok för tunga godståg (malm, kol e.d) så bör rätt sätt vara att mäta i Tonkilometer / timme.
Med det sättet att mäta vilket är det kraftigaste (och därmed största) ånglok som har använts i reguljär trafik i Sverige.
När introducerades och avvecklades det?

Det måste vara de 5 SJ lok av littera R. Vid beställningen var det ett krav att loket skulle orka dra ett 1.600 ton tungt tåg i stigning 10‰ med en hastighet på minst 10-12 km/t. Omräknad till en dragkraft på 18,8 Mp. Hur många tonkilometer / timme det motsvarar, får du själv räkna ut. ;-)

Stora lok....

av Kent A, Mariefred, 13/5 2011, 21:54 (4704 dagar sedan) @ Tommy Nilsson

Sån tur att jag har alla mina gamla kalkylatorer kvar då....
Tackar...

Stora lok....

av Lars Norrman @, Eskilstuna, 11/6 2011, 23:09 (4675 dagar sedan) @ Tommy Nilsson

TGOJ M3t Uppmätt dragkraft 22 ton

Jag vill lägga till följande på denna sida: