LKAB köper världens starkaste lok

av Johan PB, fredag, april 29, 2011, 09:03 (3035 dagar sedan)

LKAB köper världens starkaste lok

LKAB:s styrelse har beslutat att investera i fyra nya dubbla IORE-lok från leverantören Bombardier. Lokaffären ingår som en viktig del av en miljardinvestering i LKABs logistik.

– Investeringen är strategisk i LKAB:s utvecklingsplan och ökar tågkapaciteten för malmtransporter till 40 miljoner ton per år. Ökad kapacitet på Malmbanan är avgörande för förverkligandet av LKAB:s planer på tre nya gruvor och en ökad leveranskapacitet med 35 procent till år 2015, säger LKAB:s vd Lars-Eric Aaro i en kommentar.

LKAB har idag 13 av världens starkaste lok och ökar nu antalet till 17 lok. IORE-loken är designade för extremt tunga tågtransporter. LKAB:s malmtåg består av 68 malmvagnar med en lastkapacitet på 100 ton per styck. Varje tåg fraktar 6 800 ton järnmalmsprodukter och är 750 meter långa. Malmtransporterna går från LKAB:s gruvorter i Malmberget, Svappavaara och Kiruna till LKAB:s malmhamnar i Narvik respektive Luleå samt till SSAB:s anläggningar i Luleå.

– Malmtransporterna sker dygnet runt året runt i ett extremt arktiskt klimat med stora temperaturskillnader och vädervariationer. De har hittills visat sig vara driftsäkra. När tågtrafiken i södra Sverige stått stilla under vintertrafiken har våra malmtåg rullat planenligt, säger Jan Olovsson, projektledare.

– Investeringen ger oss en transportkapacitet på 20 dagliga tåg mot dagens 15 tåg på Malmbanan, säger Göran Heikkilä, logistikchef i LKAB

De aktuella loken är med en dragkraft på 1200 kN världens starkaste lok. Effekten är 10 800 kW, eller cirka 15 000 hk.
IORE-loken har inbyggd energiåtermatning. Med hjälp av så kallade asynkronmotorer omvandlas rörelseenergi till elkraft när tågen motorbromsar. IORE-loken ger tillbaka cirka 25 procent av den energi som förbrukas under varje transport

Maskinentreprenören - Fredag 29. april


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

Jag vill lägga till följande på denna sida:







Copyright © 2019 Svenska-lok.se - Ansvarig utgivare: Webmaster Tommy Nilsson - Kontakta redaktionen