Godsterminal 15 miljoner kronor dyrare för kommunen

av Ulf H, 20/5 2011, 13:15 (4718 dagar sedan) @ Ulf H

Godsterminalen i Bastuträsk kostar kommunen 15 miljoner mer än beräknat. Ett extrainsatt fullmäktige sa i dag ja till att skjuta till pengarna.
ReaktionVad känner du när du läser detta?


Visa resultat
Efter genomförd upphandling visar det sig att investeringen hamnar på 50 miljoner kronor i stället för tidigare beräknade 40 miljoner. Avslag och förseningar har också lett till att kommunen måste stå för en större andel. Därmed blir kommunens insats 20 miljoner kronor i stället för fem.

Inför fredagens extra kommunfullmäktige hade politikerna två alternativ att ta ställning till: Att skjuta till 15 miljoner kronor eller att säga nej och avbryta hela projektet.

Det blev ett ja till en fortsättning. Men efter stor vånda och splittring i de flesta partierna. Fyra av 31 politiker röstade nej, bland annat Martin Landin (fp):

– Jag är rädd för att det här i första hand leder till att det blir lättare för skogsbolagen att exportera våra råvaror. Det vill jag inte medverka till. Vad vi behöver är att förädla råvarorna mera, sa han.

Han fick medhåll av Johan Broström (v). Han konstaterade att terminalen har bantats och att det nu blir en sämre produkt till ett betydligt högre pris. Dessutom finns det fortfarande frågetecken kring finansieringen

– Vi vet fortfarande inte vad det kostar. Det kan bli tio miljoner till, sa Johan Broström.

Ja-sidan framhävde att terminalen är en viktig satsning för kommunens och företagens framtid. Dessutom skulle en terminal på järnväg betyda mycket för miljön.

– Vi flyttar tusentals lastbilsmil till järnväg. Vad det är värt för kommunen och världen går inte att värdera i pengar, sa Mikael Lindfors (S).

Han framhöll också att det är pengar som kommunen lånar ut.

– De ska vi ha igen av dem som nyttjar terminalen.

http://norran.se/nyheter/norsjo/article1164275.ece


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

Jag vill lägga till följande på denna sida: