Smålands järnväg blir riksdagsfråga

av Ulf H, 30/4 2011, 10:26 (4735 dagar sedan)

Smålands järnväg blir riksdagsfråga

Att den svenska järnvägen behöver rustas upp och byggas ut har Socialdemokraterna påtalat en längre tid. Det är också något som de flesta resenärer blivit smärtsamt medvetna om genom förseningar och tågproblem.

I dagarna kom också en granskning från Sveriges Radio som visade att de småländska järnvägarna är extra dåligt skötta. Det handlar om långa reparationstider när fel uppstår och en omfattande tågtrafik.

- Jag kommer själv åka till Småland för att bilda mig en uppfattning om läget, säger Anders Ygeman som är socialdemokrat och ordförande i Riksdagens trafikutskott.

- Vi har flera krav på en bättre tågtrafik, säger Anders Ygeman. Det krävs betydligt mer än de miljoner som regeringen kallar satsning och samtidigt behöver SJ ett uppdrag som handlar om bättre service snarare än bättre ekonomisk vinst.

Anders Ygeman besöker den 6 maj Kronoberg och Jönköpings län för att tillsammans med lokala socialdemokrater se hur de småländska järnvägen fungerar.

socialdemokraterna.se

Nytt dubbelspår på Ostkustbanan

av Johan PB, 30/4 2011, 10:38 (4735 dagar sedan) @ Ulf H

Trafikverket planerar att bygga ett nytt dubbelspår på Ostkustbanan genom Gamla Uppsala. En del av sträckan kommer att läggas i tunnel.

Järnvägen mellan Uppsala och Gävle trafikeras av fjärrtåg, regionaltåg och godståg. Vi håller successivt på att bygga dubbelspår mellan Uppsala och Gävle för att minska risken för förseningar och skapa möjlighet för fler tåg på sträckan. En av de sista sträckorna som återstår att bygga ut är järnvägen genom Gamla Uppsala som i dag är enkelspårig.

Dubbelspår i tunnel
Det nya dubbelspåret blir cirka 4 km långt och sträcker sig från Tycho Hedéns väg i söder till Samnan i norr, där det ansluter till det befintliga dubbelspåret mot Gävle. I det känsliga området vid Gamla Uppsala kyrka läggs spåret i en 610 meter lång tunnel.

Förutom dubbelspåret ingår även en ombyggnad av väg 676, Vittulsbergsvägen, och Vattholmavägen i projektet.

Dagens fyra plankorsningar, det vill säga korsningar där väg och järnväg korsar varandra i samma nivå och som regleras med bommar, byggs bort. Detta är något som förbättrar tillgängligheten, framkomligheten och säkerheten i området.

http://www.trafikverket.se/gamlauppsala

Jag vill lägga till följande på denna sida: