Modifikation til X-2000

av caprani, 2/5 2018, 17:01 (2157 dagar sedan)

God dag allesammen. Jeg er ny bruger hér, men har i en årrække været bruger af "jernbanen.dk"

På en lille tur til Sverige i dag, kunne jeg notere mig denne modifikation på samtlige X-2000 jeg stødte på, ved samtlige aksler (inklusive maskinenhedens).

Det drejer sig om den lille galvaniserede "dåse" lige til venstre for dæmperen på det desværre temmelig ringe billede (taget med smartphone gennem et beskidt Øresundstog-vindue).

Nogen som har nogen anelse om hvad det drejer sig om?

[image]

Modifikation til X2000 - og renovering

av Niels Munch, 3/11 2018, 15:28 (1972 dagar sedan) @ caprani
Redigerad av Niels Munch, 3/11 2018, 15:51

Forklaring på modifikationen findes i Railway Gazette 31.12.2017:

"Perpetuum is to provide wheelset condition monitoring equipment for SJ’s X2000 trainsets, with 10 years of support. This will enable a move from distance- to condition-based maintenance."

Video: https://www.youtube.com/watch?v=gdaABFAp4cI&feature=youtu.be .

I øvrigt har Stadler MR Sweden AB fået kontrakt med svenske statsbaner SJ om komfort-opgradering af de 36 X2000 tog, der er mere end 25 år gamle. Arbejdet blev begyndt i november 2017.
Togene gennemgår både teknisk og interiørmæssigt en foryngelseskur. De renoverede tog får nye gulve og lofter, nye toiletter og døre og et let interiør - endda med flere pladser i nye ergonomiske stole. Også bistroen i X2000 bliver fornyet.
Udover det indre vil meget teknik blive udskiftet med nye digitale displays og nye tekniske systemer, nyt førerrum.
Det første renoverede X2000 forventes indsat i driften efteråret 2018, og de resterende 35 togsæt vil herefter blive moderniseret i en form for serieproduktion.
Opgaven gennemføres i Jernhusens værkstedskompleks i Tillberga ved Västerås.

[image]

[image]

Hos STADLER i Tillberga, 11.10.2018 (nm).

M.v.h.
Niels

Modifikation til X2000 - og renovering

av caprani, 4/11 2018, 14:50 (1971 dagar sedan) @ Niels Munch

Mange tak Niels :-)

Hectorrail

Järnvägsböcker

Klassiska järnvägar : en hyllning till gångna tiders resor

Klassiska järnvägar : en hyllning till gångna tiders resor
Pris 239 kr.

Läs mer

Jag vill lägga till följande på denna sida: